Det er ikke bestandig så lett

April 28, 2016

Å eie og drive en liten bedrift er jaggu ikke bestandig så lett, og akkurat denne påstanden er det nok mange bedriftseiere der ute som kan verifisere. Å drive for seg selv er ingen enkel sak, og det er mange små hensyn man må passe på, men hvis man er i forkant av de problemene som oppstår og lager seg klare handlingsplaner kan man ta utfordringene akkurat når de dukker opp.

Det handler om å være proaktiv og for å kunne være det så gjelder det å ha gode planer for hvordan man skal kunne takle ulike situasjoner som dukker opp, og da spesielt gjelder det de situasjonene som er uheldige for driften og som direkte kan føre til at man havner i problemer. Det skal nemlig ikke så mye til før man er ute og kjører!

Vi skal konsentrere oss om én ting i denne artikkelen og det dreier seg om negative tilbakemeldinger fra en kunde og hvordan man takler en slik. Her er det normalt sett én ting som gjelder: kunden har alltid rett! Verre enn dette er det altså ikke og hvis man har denne innstillingen så kan man unngå en lang rekke med problemer, men det er selvsagt grenser: man skal ikke finne seg i alt heller, men det er måten man takler det på som er utfordringen.

Men i et normalt tilfelle hvor du får en negativ tilbakemelding så skal innstillingen din være den at du skal være behjelpelig med å ordne opp i problemet, samt at du i etterkant gjør interne grep slik at man unngår at lignende ting skjer igjen. Da er man smidig samtidig som man justerer driften slik at man unngår dette senere. Dårlige tilbakemeldinger fra en kunde og en kald skulder fra deg som sjef vil raskt spre seg, og er dårlig rykte vil fort kunne sørge for at du må sette kroken på døren – og dette vil du jo for all del unngå. Får du ikke kunder har du heller ingen bedrift, og da er det kort vei til nedleggelse og avvikling.

Tenk derfor nøye gjennom hvordan du håndterer tilbakemeldinger fra dine kunder, og sørg for å holde dem fornøyd. De aller fleste kunder aksepterer at man kan gjøre feil så lenge man er real nok eller fair nok til å ordne opp – selv om kunden ikke bestandig har rett – men han har det allikevel!